<< بازگشت به ليست گروه های سئولات متداول  << بازگشت به گروه پشتیبانی

 
 موضوع : تفاوت بین سوئیچ های لایه دو و سوئیچ های لایه سه
FAQ
سوال :
خسته نباشید
لطفا در خصوص تفاوت بین سوئیچ های لایه دو و سوئیچ های لایه سه مطلبی را منتشر کنید.
متشکرم
FAQ
جواب :
سوئیچ شبکه وسیله ای است که کامپیوترها یا بهتر بگوییم کاربران شبکه را در لایه دوم از مدل OSI که لایه پیوند داده یا Data Link نیز نامده می شود به همدیگر متصل می کند. سوئیچ ها در واقع جایگرین هوشمندی برای هاب ها در شبکه محسوب می شوند که امکان برقراری ارتباطات با سرعت بالا در شبکه را ایجاد می کنند. در لایه دوم از مدل OSI سوئیچ با استفاده از ساختار ( MAC ( Media Access Control کار می کنند، این قابلیت به سوئیچ کمک میکند که همانند یک پل ( Bridge ) چند پورته ( Multiport ) عمل کند. در واقع سوئیچ بصورت Full Duplex کار میکند و بعضا در برخی اوقات به آن Full Duplex Hub هم گقته می شود.
سوئیچ ها این قابلیت را دارند که بصورت خودکار آدرس سخت افزاری یا MAC سیستم هایی را که به پورت هایش متصل شده اند را جمع آوری کنند و متوجه بشوند که چه آدرس در کدامیک از پورت های آن قرار گرفته است. سوئیچ اینکار را با استفاده از دریافت فریم ها از پورت های خود که توسط کامپیوترهای متصل شده به پورت ها ارسال می شود جمع آوری و ثبت می کند. برای مثال اگر پورت Fa 0/1 سوئیچ فریمی دریافت کند که مربوط به آدرس aaaa.aaaa.aaaa باشد، سوئیچ متوجه می شود که این آدرس از پورت Fa 0/1 سوئیچ وارد شده است، در ادامه اگر فریمی به سوئیچ وارد شود که آدرس مقصد آن aaaa.aaaa.aaaa باشد ، سوئیچ آن را به پورت Fa 0/1 ارسال خواهد کرد.

سویج لایه دو یا Layer 2 Switch
در داخل سوئیچ ها ما برای اینکه بتوانیم Broadcast Domain های بیشتری داشته باشیم از VLAN ها استفاده می کنیم و با استفاده از این قابلیت پورت های مختلف سوئیچ را در Subnet های مختلف قرار می دهیم . سوئیچ های از قابلیت VLAN برای کنترل کردن Broadcast ها ، Multicast ها و unicast ها در لایه دوم استفاده می کند. ترافیک هایی مثل HTTP ، FTP ، SNMP براحتی می تواند توسط سوئیچ های لایه دو مدیریت شوند . زمانی که در مورد امنیت شبکه صحبت می کنیم سویج های لایه دو قابلیتی ساده اما قوی به نام Port Security را به ما ارائه می دهند. در سطح لایه دو ، تکنیک هایی مانند Spanning Tree ضمن اینکه قابلیت Redundancy مسیرها را برای شبکه ما ایجاد می کنند ، باعث جلوگیری از بروز Loop در شبکه نیز می شوند . در طراحی شبکه سوئیچ های لایه دو معمولا در سطح لایه دسترسی یا Access قرار می گیرند . در مسیریابی بین VLAN ها یا Inter VLAN Routing سوئیچ های لایه دو نمی توانند کاری انجام بدهند و بایستی فرآیند مسیریابی را یا به یک مسیریاب و یا به یک سوئیچ لایه سه که بتواند قابلیت های لایه سوم را در اختیار ما قرار دهد بسپاریم .

سوئیچ لایه سه یا Layer 3 switch
برای چیره شدن بر مشکلاتی مانند ازدیاد Broadcast ها و مدیریت لینک های بیشتر ، شرکت سیسکو سوئیچ های مدل کاتالیست 3550، 3560 ، 3750 ، 45000 و 6500 را معرفی کرد . این سویج های این قابلیت را دارا هستند که می توانند ارسال بسته ها را با قابلیت های سخت افزاری یک مسیریاب انجام دهند . سوئیچ های لایه سوم علاوه بر اینکه قابلیت های سوئیچ های لایه دوم را نیز دارا هستند در همان دستگاه سخت افزاری قابلیت های مسیریابی را نیز تعبیه کرده اند ، با اینکار هزینه های یک سازمان بسیار پایین می آید زیرا نیازی به خرید مسیریاب های اضافی برای استفاده از قابلیت های VLAN نخواهند داشت . پروتکل های مسیریابی مانند EIGRP و در برخی اوقات OSPF می توانند با استفاده از تعریف شدن یکی از پورت های سوئیچ به عنوان پورت مسیریابی مورد استفاده قرار بگیرند . برای اینکار ابتدا بایستی قابلیت های فعالیت پورت مورد نظر را با استفاده از دستور no switchport غیرفعال کنیم . سوئیچ های لایه سوم در طراحی های شبکه ای معمولا در سطح توزیع ( Distribute ) و یا هسته ( Core ) مورد استفاده قرار می گیرند . در برخی اوقات به این نوع سوئیچ های Router Switch نیز گفته می شود.

سوئیچ های لایه دو و سه
وجود ضعف در بسیاری از قابلیت های پروتکل BGP و بسیاری دیگر از امکانات اساسی دیگر که در مسیریاب ها وجود دارند باعث می شود که هنوز این سوئیچ ها نتوانند کارایی مانند کارایی های یک مسیریاب کامل را داشته باشند . بدون شک اگر چنین قابلیت هایی در این نوع سوئیچ ها تعبیه شود وجود یک مسیریاب سخت افزاری بصورت جداگانه تبدیل به یک داستان قدیمی برای کودکان ما خواهد شود . وقتی در خصوص هزینه های و مقایسه آنها صحبت می کنیم مطمئن باشد که کم هزینه ترین دستگاه در این مورد سوئیچ های لایه دو هستند ، اما ما بایستی در طراحی شبکه خود هر دو نوع سوئیچ را ، هم لایه دوم و هم لایه سوم را در نظر داشته باشیم . اگر شرکتی یا سازمانی در آینده قصد توسعه و بزرگتر شدن دارد قطعا بایستی در طراحی های خود سوئیچ های لایه سوم را ببینیم . علاوه بر این قابلیت های سوئیچ های لایه سوم ضمن اینکه قدرت پشتیبانی از حجم زیادی از ترافیک را دارند ، نسبت به سوئیچ های لایه دوم هوشمند تر نیز هستند و همین موضوع باعث می شود که در بیشتر سازمان ها و شرکت های بسیار بزرگ از این نوع سوئیچ های استفاده شود ، حال آنکه شرکت های کوچک معمولا از سوئیچ های لایه دوم استفاده می کنند .



گروه پرسش و پاسخ
 جستجو در سئوالات متدال
    
 کليد واژه ها :